Wat een teamwerk, knap werk jongens!
In de klas stond ook een auto. De kleuters deden deze week samen met hun vriendjes dan ook tal van uitstapjes. 😉
En terwijl oefenden de kleuters op het vastklikken van hun gordel.
Na even in de klas te hebben gespeeld deden we buiten enkele stapoefeningen, zoals stappen aan een wandelkoord.
We leerden ook hoe we moeten draaien.
Eerst het touw met twee handen vast nemen en dan het andere handje loslaten.
Niet zo gemakkelijk hoor!
Wanneer de kleuters het fluitje hoorden, moesten ze het touw op de grond leggen. Als ze het fluitje nog eens hoorden, moesten ze het terug oprapen.
In de speelzaal nam juf Kaat telkens een klein groepje kleuters mee voor geluidenspelletjes.
Want goed horen is ook heel belangrijk in het verkeer.Kate kreeg een blinddoek op en mocht in het midden de kring gaan staan. Julie schudde met een balletje en Kate moest wijzen in de richting van het geluid.
In de klas besproken we allerlei verkeerssituaties aan de hand van foto's.
De kleuters verwoorden of iets veilig is of niet en vertellen ook waarom.Als het veilig is knepen ze er een groene wasknijper op ,wanneer iets onveilig is een rode.
Vervolgens gingen de kleuters zelf aan de slag. Ze kregen een aantal situatiekaartjes: deze moesten ze eerst uitknippen.
We bespraken in de kring wat er op de kaartjes stond.
Poppenkast: Millo leert de verkeersregels.
Ook Milo leerde de verkeersregels.
Nadien deden deze kleuters voor Millo nog eens voor hoe je moet oversteken.
We leerden hierbij ook nog een nieuw liedje op de melodie van broeder Jacob.
Oversteken, oversteken
Stoeprand stop, stoeprand stop.
Kijk naar alle kanten, kijk naar alle kanten,
Links, rechts, links. Links, rechts, links.
Links, rechts, links. Links, rechts, links.
Nadien oefenden we buiten ook nog op stappen en stoppen.
Groen = Stappen
Rood= Stoppen
Het werd iets moeilijker als ook de juf mee rondstapte met het verkeerslicht.
De kleuters leerden hierbij gericht kijken. Ze moesten voortdurend de juf in de gaten houden.
En of dat nog niet moeilijk genoeg was maakten we het nog een beetje moeilijker.
Nu met verkeersborden:
Nu met verkeersborden:
= Stappen
= Stoppen
= Zo snel mogelijk naar de rode lijn lopen
Dat ging ook heel goed! Flink hoor!
Bij het laatste spelletje buiten moesten de kinderen naar elkaar toe stappen en bij de kegel stoppen, hun vriendje een "high five" geven en daarna weer verder stappen.
Of een boks mag natuurlijk ook 😊
Juf Ilse vertelt nog een verhaaltje in de kring.
Terwijl enkele kleuters bij juf Kaat in de speelzaal nog geluidenspelletjes gingen spelen.
Welke kleuter heeft hetzelfde geluid als juf Kaat?
De kleuters mochten om de beurt met hun balletje schudden om te horen of het geluid dat hun balletje maakte hetzelfde was als dat van juf Kaat.
De kleuters mochten om de beurt met hun balletje schudden om te horen of het geluid dat hun balletje maakte hetzelfde was als dat van juf Kaat.
Voor we naar huis gingen, kwam ook een politieagente (Chloë, mama Lily-Rose K4) ons nog eens uitleggen hoe we juist moeten oversteken.
Jules van juf Ilse bracht een koffertje mee met allerlei spulletjes in.
Wat zou er in zitten?
Ayden gaat eens even voelen.
Er zaten allerlei onderdelen in van de fiets.
Dinsdag was de straat voor de school afgesloten. Ideaal om alles wat we geleerd hebben eens op straat te oefenen.
We oefenden het stappen aan een wandelkoord verder in.
Een wandelkoord zorgt ervoor dat de groep dichter bij elkaar blijft.
Ook oversteken op het zebrapad werd nu op straat nog eens herhaald.
(Met dank aan juf Ilse die autochauffeur speelde en politieagent)
En dan natuurlijk eens fietsen op de straat. Dat kon vandaag zeker niet ontbreken.
Voor één keertje mogen onze kleuters nu eens fietsen op de straat.
Trappen maar!
Voor één keertje mogen onze kleuters nu eens fietsen op de straat.
Trappen maar!
Op woensdag gingen de kleuters fietsen met meester Tim.
Op donderdag keken we naar de poppenkastvoorstelling van Riet Voelspriet.
Op donderdag keken we naar de poppenkastvoorstelling van Riet Voelspriet.
Rietje Voelsprietje, een gele vlinder, is bijna jarig en gaat iedereen uitnodigen voor haar feestje. Telkens ze bij een vriendje op bezoek gaat doet ze andere vleugeltjes aan
in de lievelingskleur van dat vriendje.
Ze is bang dat ze haar anders niet oké gaan vinden
en wil zo de vriendschap van haar vriendjes winnen.
Rietje wil het feestje helemaal alleen organiseren en alles zelf doen
maar dat lukt niet omdat ze niet alles zelf kán. Dan komen de vriendjes en -ieder met zijn eigen talent- draagt zijn steentje bij om er een tof feestje van te maken.
Op het einde komt dan het besluit : iedereen is anders, iedereen heeft zijn eigen kleur en talent en dat is héél oké. Iedereen mag er zijn zoals hij/zij is!
(Zie ook blog juf Ilse)
Nadien gingen we zelf aan de slag.
Op vrijdag konden de kleuters op de computer kijken naar filmpjes van Aya over het verkeer.
Olivia, Charlotte en Ayden ruimden de poppenkamer nog eens heel netjes op.
Dankjewel!
Dankjewel!
Vrijdag werden ook de loopfietsbrevetten afgenomen.
De mama van Maud (Veerle) en de mama van Lola L1 (Heidi - Verkeersouder) hielpen bij het afnemen. We deelden de klas op in twee groepen. De andere kleuters mochten even bij juf Ilse vertoeven.
De mama van Maud (Veerle) en de mama van Lola L1 (Heidi - Verkeersouder) hielpen bij het afnemen. We deelden de klas op in twee groepen. De andere kleuters mochten even bij juf Ilse vertoeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten